Update: 19 juni 2018

 

Het is een veel bediscussieerd onderwerp. Welk CMS moet je gebruiken bij een webshop. Sommigen zweren op Magento of juist een eenvoudig CMS, anderen vinden dat een webshop via WordPress de beste optie is. Na het lezen van deze blog kun je een goede afweging maken of een WordPress webshop voor jou de beste optie is.

Het zal even duren voordat je klaar bent met lezen (2500 woorden), maar dan heb je wel alle voor- en nadelen van WordPress voor een webshop gezien plus een advies wat jij het beste kunt kiezen . Je mag ook gerust stukken skippen natuurlijk.

Wat is WordPress?

WordPress is een open source CMS (Content Management Systeem). Het is oorspronkelijk ontwikkeld voor blogs maar de laatste jaren verder uitgegroeid tot een volwaardig systeem met veel verschillende uitbreidingsmogelijkheden. Momenteel zijn ongeveer 75 miljoen WordPress websites online waaronder een groot aantal WordPress webshops. Van de miljoen meest bezochte websites wereldwijd draait zo’n beetje de helft op WordPress.

Wanneer je van een WordPress website een WordPress webshop wil maken heb je een e-commerce plug-in nodig. Er zijn veel plug-ins beschikbaar maar de meest gebruikte heet “WooCommerce” en is van WordPress zelf. De basisopties zijn gratis en voor geavanceerde opties moet een klein bedrag betaald worden.

Het lijkt er op dat die 75 miljoen gebruikers van WordPress dit niet voor niets hebben gekozen. Maar een webshop is heel anders dan een standaard website. Tijd om de voor- en nadelen van een webshop via WordPress te bekijken.

 Voordelen wordpress webshop

De voordelen van een WordPress Webshop

 1. Beheer van je webshop

Omdat WordPress in de basis een blogsysteem was is het maken van pagina’s en het publiceren van content heel gemakkelijk. Wanneer de website staat heb je zonder technische kennis heel veel vrijheid om pagina’s toe te voegen en zelf je website up-to-date te houden. Verder is de beheeromgeving vrij uitgebreid waardoor je veel zelf kunt zonder kennis te hebben van bijvoorbeeld HTML en CSS.

Door de vele opties ervaren sommige gebruikers het beheer wel als complex maar na een tijdje stoeien kom je erachter dat WordPress redelijk logisch in elkaar zit en ben je blij dat je onafhankelijk bent van een programmeur als je wijzigingen in de webshop wilt.

2. Thema’s in overvloed

Er zijn een heleboel thema’s beschikbaar voor WordPress. Er zijn echter maar een beperkt aantal daadwerkelijk geschikt voor webshops. Het is ook mogelijk om  een WordPress webshop op maat te ontwikkelen. Veel internetbureau’s kunnen dit voor je realiseren. Ook bij Webba hebben we veel ervaring in het bouwen van WordPress websites.

Hieronder zie je een paar voorbeelden van thema’s die gratis te gebruiken zijn voor WordPress.

 

wordpress thema's webshop

Tegenwoordig zijn er ook steeds meer thema’s beschikbaar waarbij je zelf de hele uitstraling en indeling kunt bepalen. Via pagebuilders en drag ’n drop opties in deze thema’s kom je een heel eind zonder zelf kennis nodig te hebben van HTML of CSS. Bijvoorbeeld het thema Flatsome is een populaire keuze voor webshops. Er zitten echter ook een aantal nadelen aan dit soort thema’s. Onder andere de websitesnelheid lijdt hieronder omdat er veel onnodige code wordt ingeladen, en je loopt het gevaar dat de website snel een rommeltje wordt doordat alles aan te passen is. In veel gevallen is werken vanuit een vast design de beste keuze.

3. Een vrachtlading aan plug-ins

Doordat WordPress zo’n groot platform is geworden zijn er talloze plug-ins beschikbaar die de functies van je webshop uitbreiden en het beheer gemakkelijker maken. Het installeren van deze plug-ins is eenvoudig en er zitten een aantal hele nuttige tussen. Sommige plug-ins zijn gratis en een aantal premium plug-ins zijn betaald. Hier staat dan vaak een stukje support van de ontwikkelaar tegenover. Doe bij het installeren van extra plug-ins altijd onderzoek naar de kwaliteit en reviews van de plug-ins en controleer of de plug-in actief onderhouden wordt.

Er is geen standaard webshop functionaliteit binnen WordPress. Daarom heb je hier ook een plugin voor nodig. De populairste plug-in hiervoor is Woocommerce. Deze heeft een goede gratis versie, al kun je met een betaalde versie veel meer handige functies gebruiken.

De meest gedownloade plugin is Akismet. Deze plugin zorgt er voor dat je website niet lastig gevallen wordt door spammers.

wordpress plugin webshop

4. Makkelijke koppeling met bekende tools

Een groot voordeel van WordPress is dat je makkelijk online tools zoals MailChimp (e-mail marketing platform) kunt synchroniseren. Het enige wat je moet doen is een plug-in installeren en binnen enkele minuten worden alle inschrijvers voor de nieuwsbrief automatisch in de mailing lijst van MailChimp gezet.

Doordat WordPress zo’n bekend systeem is hebben bijna alle grote platforms zoals MailChimp, Mailpoet en bijvoorbeeld leveranciers van reserveringssystemen een WordPress plug-in beschikbaar.

5. Perfecte integratie met WooCommerce

Doordat WordPress perfect samenwerkt met de plug-in WooCommerce kun je een inhoudsrijke website perfect combineren met een WordPress webshop. Zo kun je makkelijk bij een bestaande website er een verkoopoptie bij maken.

6. Goedkoop

WordPress biedt een gratis pakket aan en veel thema’s en plug-ins zijn ook gratis. Alleen de hosting kost wel geld maar daarmee kun je al vanaf € 10 per maand klaar zijn.

Ook zijn er een aantal betaalde templates beschikbaar of kun je een thema laten ontwikkelen door een websitebouwer. Alsnog ben je dan vrij goedkoop uit met een WordPress Webshop doordat er weinig uitgebreide modules geschreven hoeven te worden. Hier zijn namelijk vaak plugins voor.

7. Perfect voor het schrijven van blogs en nieuwe pagina’s

Wil je een webshop waarbij je gaat bloggen en regelmatig nieuwe pagina’s bijvoegt, dan is een WordPress Webshop perfect hiervoor. Je kunt heel eenvoudig nieuwe berichten toevoegen en zelfs aangeven wanneer je wilt dat de berichten geplaatst worden. Zo kun je je berichten al lang van tevoren klaar zetten en op een vooraf ingesteld moment activeren.

Ook kun je voor deze blogs via een plug-in eenvoudig een AMP versie maken. Dit zijn pagina’s die speciaal voor mobiele gebruikers extra snel zijn gemaakt en door Google beloond worden met hoge posities.

8. Hoger scoren in Google via SEO

Bij een webshop wil je natuurlijk wel dat je goed gaat scoren in Google en andere zoekmachines. Voor een WordPress webshop zijn plug-in’s beschikbaar die tips per pagina geven wat je kunt verbeteren om hoger te scoren met je WordPress webshop. Een van de meest gebruikte Plug-in’s hiervoor is Yoast SEO plugin en is voor veel website-eigenaren die het belangrijk vinden om goed te scoren in Google een must-have. Maar er zijn nog meer plug-ins met dit doel. Sourcewp.com heeft hier een mooi artikel geschreven waarin een aantal van deze tools vergeleken worden.

Hieronder een voorbeeld van de analyse van Yoast. Per pagina kijkt het naar een aantal belangrijke SEO factoren voor een focus trefwoord.

 

webshop wordpress yoast seo

9. Meer dan alleen tekst invoegen

Wat super handig is bij WordPress is dat je bij het maken van nieuwe pagina’s ook heel eenvoudig afbeeldingen, audio-  en videobestanden kunt toevoegen. En wil je een video van YouTube plaatsen op je pagina, dan kun je deze bij WordPress heel gemakkelijk invoegen.

10. Volop in ontwikkeling

WordPress is nog volop in ontwikkeling. Er komen dagelijks plug-ins en thema’s bij. Je hoeft je met WordPress webshop dus geen zorgen te maken over of je de website up-to-date kunt houden. Er zijn mogelijkheden genoeg en als er nieuwe ontwikkelingen komen op websitegebied zullen deze binnen no-time beschikbaar komen voor WordPress.

nadelen wordpress webshop

De nadelen van een WordPress webshop

Klinkt veelbelovend of niet? Helaas zitten er ook een aantal nadelen aan een WordPress webshop. En het is eerlijk om deze ook allemaal te benoemen. Maar schrik niet, een aantal nadelen zullen misschien helemaal niet voor jou van toepassing zijn.

1. Zonder technische kennis heb je wel ondersteuning nodig

Er zijn programma’s waarbij je zonder enige technische kennis een webshop kunt beginnen. Je kiest dan een template en je richt eenvoudig je website in en voegt je producten toe. Dit gaat niet zo eenvoudig met WordPress. Je moet namelijk een hostingpakket hebben, de software downloaden, een template aanschaffen en vervolgens relevante plug-ins downloaden voordat je kunt beginnen.

Wil je zelf het design van de website bepalen, dan kom je in veel gevallen niet om HTML en CSS heen. En zul je een ontwikkelaar moeten inschakelen.

2. Al die updates…

Het is soms om gek van te worden. Regelmatig komen WordPress, het template dat je gebruikt en je plug-ins met nieuwe versies. Er zit niks anders op om deze dan maar weer elke keer te updaten. Dit is bij andere CMS’en vaak veel minder. Krijg je berichten over updates, dan kun je ze maar beter direct installeren. Vaak komt zo’n update nadat er een beveiligingslek is gevonden waardoor je als je niet gaat updaten risico loopt dat jij en/of je klanten slachtoffer wordt van hackers.

Met dit in het achterhoofd kun je bedenken dat er ook plug-in- en themabouwers zijn die minder ijverig zijn met het in de gaten houden van beveiligingsproblemen. En dat is helemaal vervelend. Zorg dus in ieder geval dat als je een WordPress webshop neemt, je goed kijkt of de plug-ins goed zijn bijgewerkt.

Besteed je de ontwikkeling van je WordPress webshop uit aan een internetbureau, dan is de kans groot dat ze een onderhoudsabonnement aanbieden. Dit houdt in dat ze regelmatig checken op updates en zorgen dat het website thema en de plug-ins altijd up-to-date blijven.

3. Trager bij groot aantal productentragere webshop wordpress

Snelheid is een belangrijk punt bij een website. Is je website langzaam, dan worden je bezoekers ongeduldig en ook Google straft je in de resultaten bij een langzame website. WordPress webshops zijn over het algemeen redelijk snel. Wanneer je echter een hele complexe webshop hebt met enkele honderden verschillende producten, dan zal je zien dat je webshop al snel trager wordt dan bijvoorbeeld bij het CMS Magento.

4. Het is niet gebouwd voor webshops

Waar andere systemen (zowel eenvoudige als complexe) speciaal ontwikkeld zijn voor webshops, is WordPress oorspronkelijk begonnen als blogplatform. In de tussentijd is het wel uitgegroeid tot een volwaardig CMS, maar alsnog heb je plug-ins nodig om ook producten te verkopen met je website. Die plug-ins hebben wel vaak veel opties en al lukt het over het algemeen goed om van WordPress een webshop te maken, je blijft toch merken dat het systeem vooral op content gericht is.

5. Geen technische ondersteuning

Als je gebruik maakt van WordPress heb je (in tegenstelling tot verschillende andere systemen) geen technische ondersteuning bij issues. Misschien ben je zelf handig met programmeren of ken je iemand die wat voor je kan betekenen bij technische problemen, maar anders kan het een behoorlijk nadeel zijn dat je op niemand terug kan vallen als bijvoorbeeld je webshop in een keer uit de lucht is en je weet niet waar het aan ligt. Het is dus aan te raden een internetbureau in de hand te nemen dat kan inspringen in geval van complicaties wanneer je kiest voor een WordPress webshop.

6. Hosting

Je moet bij een WordPress webshop zelf de hosting regelen. In principe is dit geen probleem en ben je vaak minder geld kwijt doordat je niet verplicht wordt tot een bepaalde partij, maar je loopt wel het risico dat de hostingpartij toch niet zo goed blijkt te zijn waardoor je website onstabiel en traag wordt. Dit is echter heel erg afhankelijk van welke hostingpartij je kiest. Meestal kun je met een beetje onderzoek wel een betrouwbare hostingpartij vinden. Onthoud hierbij dat goedkoop in de meeste gevallen duurkoop is. Ga dus niet voor het allergoedkoopste want die bezuinigen vaak op snelheid en de frequentie waarop back-ups gemaakt worden.

7. Ietwat ingewikkeld dashboard

In het beheer kan het dashboard er wat ingewikkeld uitzien. Door de grote hoeveelheid aan functionaliteiten kan het zijn dat je in de eerste paar dagen wat lang aan het zoeken bent naar sommige instellingen. De ervaring leert dat de meeste mensen echter vrij snel wennen aan het systeem en er vervolgens prima hun weg in vinden.

 webshop systemen, de beste keuze

Bonus: De drie verschillende opties voor een webshop

Het kan zijn dat je na het lezen van deze voor- en nadelen nog steeds niet weet waar je nou voor moet kiezen. Daarom ga ik nu als bonus de drie beste opties benoemen die je kunt kiezen wanneer je een webshop wilt en naar mijn mening het meest geschikt zijn.

  1. Een eenvoudig webshop CMS
  2. Een WordPress webshop
  3. Een webshop via Magento

Per optie wordt beschreven wat het is en wanneer je het beste voor die optie kunt gaan.

1. Eenvoudig webshop-CMS

Heb je helemaal geen technische kennis en wil je een eenvoudige webshop met ondersteuning. Kies dan voor een eenvoudig webshop CMS. Je kiest een template, vult de website, voegt je producten toe en klaar is je webshop. Bij problemen kun je vervolgens altijd terugvallen op een supportafdeling. Meestal betaal je een vast bedrag per maand en je moet rekening houden met enkele tientjes per maand. Zo’n website realiseer je eenvoudig met bijvoorbeeld Shopify, maar wij bieden zelf ook hier een service voor aan. Die noemen we de Webba Basisshop.

2. WordPress webshop

Wil je toch zelf iets meer keuze hebben. Kies dan voor een WordPress website met WooCommerce. Zo ben je nog een stukje flexibeler en kun je kiezen uit honderden templates of een op maat gemaakte website. Ook als je graag wil bloggen en veel andere content op de website hebt is een WordPress webshop een hele goed keuze. Let er echter op dat als je zelf helemaal geen technische kennis hebt en ook niemand kent die je hierbij kan helpen, het wel lastig is om de webshop op te zetten en up-to-date te houden. Als je webshop heel veel en complexe producten heeft is een WordPress webshop meestal niet de beste optie.

3. Magento webshop

Wil je een grote webshop starten met veel producten, dan kom je op dit moment bijna niet om Magento heen. Dit CMS is echter nog wat complexer en ook prijziger dan WordPress. Ook ga je het zonder technische kennis of een bedrijf dat de ontwikkeling doet niet lukken. Wanneer je echter genoeg budget hebt om een internetbureau in te schakelen voor de ontwikkeling van een Magento webshop weet je wel zeker dat je een uitstekend systeem achter je webshop hebt draaien dat helemaal gebouwd is voor het verkopen van producten. Je zult echter wel ondersteuning nodig hebben nadat je webshop live is gegaan. Ook is het beheerders-dashboard is ingewikkeld, al is het wel mogelijk om vrij veel te doen in je webshop zonder kennis van HTML of CSS.

Magento heeft in november 2017 Magento 2 uitgebracht. Dit lijkt qua gebruiksvriendelijkheid een hele verbetering te zijn. Er zijn echter nog een groot aantal bugs in dit nieuwe CMS waardoor je echt een Magento specialist nodig hebt die weet hoe je dit alles kan oplossen om een goede webshop op te zetten met Magento 2. De verwachting is wel dat dit CMS weer in populariteit gaat stijgen langzamerhand omdat het een ver doorontwikkeld open-source-cms is dat puur gericht is op webshops.

Hulp nodig?

Ben je er nog steeds niet uit of heb je hulp nodig bij het realiseren van een webshop via één van de drie bovengenoemde manieren? Wij helpen je graag verder. Wij kunnen webshops op maat maken via ons eigen CMS en WordPress. Ook zorgen wij voor verdere ondersteuning en het up-to-date houden van je webshop. Neem contact op voor meer informatie.

Veel succes met je nieuwe webshop!

Deze blog is geschreven door

Projectmanager bij Webba