Webshop starten, waar moet je op letten

4 augustus 2016

Je wil een webshop starten, maar hebt geen idee hoe. Welk systeem gebruik je en hoe zet je alles op? Daar zijn complete boeken over geschreven die we liever niet op één blogpagina zetten. Wij willen je op een korte manier helpen je met de start en de optimalisatie van je webshop. Om je nét dat kleine zetje in de juiste richting te geven.

KIES JE SYSTEEM

Je hebt je product gekozen en weet 100% zeker dat je met dit product de online markt op gaat. Maar welk systeem kies je dan? Er zijn tal van webshop systemen. Zelf werken we veel met Magento. Dit is het nummer 1 platform op het gebied van online verkoop. Magento is dus een prima keuze om je webshop mee te gaan bouwen. Het is zeer uitgebreid en biedt tal van opties om jouw webshop te starten. Ook via WordPress kun je een webshop starten. Meer weten hierover? Lees dan deze 17 voor- en nadelen voor een WordPress webshop.
Webshop starten Magento

ONTWERP EN CONVERSIE

Nu je systeem gekozen is kun je met je webshop starten. Dat begint met een passend ontwerp. Dat lijkt simpel maar onderschat deze stap niet. Het ontwerp staat in direct verband met de uiteindelijke verkoop. Het plaatsen van de juiste knop op de juiste plek kan je conversieratio van 1% naar 2% tillen. Kort gezegd, verdubbel je omzet! Hieronder hebben we nog een paar korte tips om rekening mee te houden voor optimale conversie.

  • Zorg voor uitstekende productfoto’s. Goed is niet goed genoeg.
  • Laadtijd verkorten. Breng de gemiddelde laadtijd van je pagina omlaag. Dit is via Google Analytics goed te meten, hier komen we nog op terug verderop.
  • We hebben het al eerder genoemd in onze blog, maar content is king. Zorg voor goede productomschrijvingen.
  • Minder klikken. Hoe eerder de bezoeker bij de bestelknop is, hoe beter. Alle wegen leiden naar Rome, je moet alleen de makkelijkste vinden.
  • Klantenservice, biedt altijd hulp aan je bezoeker om een stukje vertrouwen te winnen.
  • Betrouwbaarheid. Toon keurmerken, betalingsopties, een fysieke locatie en ook je USP’s (onderscheidende kenmerken)

ANALYTICS

Meten is weten, met Google Analytics is alles te meten. Vanaf het eerste bezoek aan de webshop tot aan de uiteindelijke conversie van je shop. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe de gebruikersstroom verloopt. Waar gaan bezoekers langs en waar haken ze af. Pak deze knelpunten aan. Zo hebben we eens een klant gehad die puur door het mobiel maken van de webshop de conversie verdrievoudigd(!) heeft. Onderschat je statistieken niet. Dat geldt zeker in het begin, als je webshop nog in de kinderschoenen staat.
Webshop statistieken analytics

WEBSHOP SEO

De zoekmachineoptimalisatie voor je webshop is een iets ander verhaal dan voor een website. Een webshop starten is wellicht niet heel moeilijk, het optimalisatieproces is dat wel. Het kan veel werk en tijd kosten. Uiteraard gelden de normale SEO “regels” ook voor een webshop, maar het heeft ook een aantal toevoegingen en belangrijke punten om rekening mee te houden.

  • “Gebruik je bezoeker”. Vraag om beoordelingen van je producten én van je service. Hiermee sla je 2 vliegen in 1 klap. Je krijgt extra content waar je zelf niks voor hoeft te doen én je krijgt extra betrouwbaarheid gezien iemand al eens het product in kwestie bij jou besteld heeft.
  • Schrijf uniek. Plaats geen omschrijvingen die leverancier je gegeven heeft want deze is waarschijnlijk al op 10 andere webshops gebruikt.
  • Houdt je url’s simpel. Door webshop.nl/categorie/product te gebruiken kun je eenvoudiger trefwoorden kwijt en is het voor Google makkelijker om de structuur van je shop te bepalen.
  • Optimaliseer je productfoto’s. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Verkoop je een Pink Lady appel, noem de foto dan pink-lady-appel.jpg en geef hem een passende alt tag mee.
  • Interne links zijn belangrijk om bepaalde pagina’s of producten extra belangrijk te maken. Des te meer links naar een bepaald product, des te belangrijker zal hij worden gezien.
  • Merkpagina’s. Heb je een webshop met merken, maak voor ieder merk een geoptimaliseerde landingspagina aan. Dit is belangrijk voor Google en voor je bezoekers.
  • Binnen 3 klikken moet je eigenlijk op een productpagina terecht kunnen komen. Snelheid is daarom een ontzettend belangrijk punt!

WEBSHOP STARTEN

Kortom, een webshop starten is wellicht niet het moeilijkste wat er bestaat, maar zorgen dat je uiteindelijk iets verkoopt is een heel ander verhaal. Wil je een webshop starten en ben je meer informatie nodig, neem dan eens contact met ons op. Of bekijk door ons gemaakte webshops.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.