Structuur van een goede webtekst

28 oktober 2015

INLEIDING

Hoe word ik beter gevonden in Google? Het is een vraag die dagelijks aan ons gesteld wordt. Alles begint met content, inhoud dus. Vergelijk het schrijven van een webpagina met het schrijven van een mini-boek. Het moet interessant zijn, makkelijk te lezen, en het moet meteen duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Wij geven je een structuur van een goede webtekst.

BETER VINDBAAR

Google wil dat je je bezoekers iets biedt. Dus schrijf geen teksten die alleen voor vindbaarheid geschreven zijn. Schrijf voor je bezoeker. Maak informatieve en goed leesbare teksten.

STRUCTUUR GOEDE TEKST

Net als een boek heeft een webtekst ook een duidelijke structuur nodig. Begin de tekst met een grote kop in H1 formaat. Dit is tevens de belangrijkste titel. Verdeel de rest van je tekst in subkoppen. Dus in H2 en H3 formaat. Zo krijg je een onderverdeling in je tekst met een hoofdonderwerp en deelonderwerpen.
Structuur van een goede webtekst

HOEVEELHEID TEKST

Volgens Google bestaat uit de ideale webtekst uit minstens 300 woorden per pagina. Dat lijkt eenvoudig te doen, maar in de praktijk blijkt het lastig. Veel mensen gaan dan teksten uitrekken om maar tot die magische 300 woorden te komen. Dat is niet de bedoeling. Hou altijd in gedachten dat je webtekst kwalitatief is en blijft!

OPMAAK

Maak de tekst rustig en overzichtelijk. Maak handig gebruik van witruimtes en strooi niet met kleuren. Mensen willen lezen, geen kleurplaat analyseren. Het is bewezen dat een pagina met veel wit beter gelezen wordt dan een volgepropte pagina. Ga maar eens na, wat zou je zelf liever lezen?

GEBRUIK AFBEELDINGEN

Mensen houden van plaatjes, hoe jong of oud ze ook zijn. Ze zijn namelijk visueel ingesteld. Zorg daarom voor relevante afbeeldingen binnen je teksten. Google vindt dit ook belangrijk. Geef de afbeelding ook de juiste benaming. Gebruik je een foto van een appel, noem hem dan ook appel en geen peer.

LINKS

Mensen houden ook van klikken, het is zo ongeveer het eerste wat ze doen op een website. Plaats dus linkjes in je tekst naar andere, relevante pagina’s. Zo zorg je niet alleen dat deze ook gelezen kunnen worden. Google zal zien dat je je bezoeker probeert te helpen.

SCHRIJF UNIEK

Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk. Wees uniek! Maak geen kopie van andere webteksten maar schrijf zelf. Google bestraft teksten die gestolen zijn van andere pagina’s. Schrijf ook begrijpelijk, gebruik dus niet teveel vaktaal.

CONCLUSIE

Met deze korte tips schrijft je binnen no-time leuke en informatieve webteksten. Gebruik dit artikel als beginstructuur voor je teksten. Een goed begin is het halve werk! Met dit artikel heb je de scructuur van een goede webtekst binnen no-time onder de knie.

STRUCTUUR VAN EEN GOEDE WEBTEKST

  • Gebruik een duidelijke structuur.
  • Duidelijke hoofdkop en subkoppen.
  • Schrijf teksten van c.a. 300 woorden.
  • Maak gebruik van afbeeldingen die relevant zijn, en relevant genoemd zijn.
  • Geef afbeeldingen een alt-tag mee.
  • Voeg links toe in je tekst die verwant zijn aan het onderwerp.
  • Schijf zelf, maak geen kopieën.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.