Hoe krijg je 8 miljoen bezoekers per jaar?

13 april 2018

SEO content is voor de eigenaar van www.berekenen.nl, Daniël Hulsebosch, belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat het succes van de hele website er zo’n beetje van af hangt.
Vandaag wil ik één van onze klantsuccesverhalen met je delen. Daniël is al bijna 10 jaar klant van Webba en met 8 miljoen online bezoekers per jaar is Berekenen.nl daarmee één van onze meest succesvolle projecten.
Ik ga je in deze post precies uitleggen hoe hebben we dit succes samen hebben bereikt.

SEO Content & Rich Snippets

Juist! Met hoogwaardige SEO-content en rich snippets (daarover vertel ik zo meer). Niets meer en ook niets minder.
Geen betaalde advertenties, geen ingekocht verkeer, niets van dat alles. Het hele succes van Berekenen.nl hangt af van de goede content en slimme technische ‘trucjes’.
Hoe maak je ijzersterke SEO content?

  • Doe gedegen zoekwoordenonderzoek
  • Schrijf 200% unieke content
  • Doe onderzoek naar het onderwerp
  • Gebruik relevante multimedia content
  • Duidelijke structuur, leesbaarheid en titels

SEO content belangrijker dan ooit

Nu kun je denken: ik zoek de belangrijkste termen op en schrijf hiervoor de content. Dat is op zich geen slecht idee, maar toch is het niet de beste aanvliegroute.
Het loont uiteindelijk namelijk veel meer om in de huid van je (potentiële) klanten te kruipen en na te gaan welke informatie voor hen nuttig is.
Probeer de zoekvraag van je bezoeker zo goed mogelijk te beantwoorden met je content. Je schrijft je content tenslotte voor je klant, niet voor Google.
Neemt natuurlijk niet weg dat zoekwoordenonderzoek nog steeds een erg belangrijk middel is om een groter publiek te bereiken met je SEO content.
De algoritmes van Google worden steeds slimmer en kunnen dus steeds beter bepalen waar jouw content over gaat. Keywords zullen daarom in de toekomst steeds minder belangrijk worden. Straks gaat het er om hoe goed je de zoekvragen in Google weet te beantwoorden. Het beste antwoord wint!
Google kan inmiddels zelfs gerelateerde onderwerpen in jouw content vaststellen. Google gebruikt hier een aantal berekeningen voor, zoals bijvoorbeeld de TFIDF-formule. TD-IDF staat voor term frequency–inverse document frequency. Dit sommetje ziet er zo uit:

Leuk hé? Dit is een statistiek dat is bedoeld om het belang van een specifiek woord en de strekking van een document, artikel of een website te berekenen. Google gebruikt deze formule (en nog veel meer!) om te graven in de content en het leidend onderwerp ervan te bepalen.
Tip: behandel nooit meer dan 1 of 2 onderwerpen per pagina, omdat Google dan minder goed kan beoordelen op welke zoekvraag je pagina antwoord geeft. Hou het relevant!
Lees meer handige SEO content tips in deze blog.

#1 positie in de zoekresultaten van Google; zo doe je dat

Met 714 berekeningen valt er bij Berekenen.nl genoeg te vertellen. Voor iedere berekening hebben we specifieke pagina’s gemaakt met sterke en heldere SEO content, gericht op de berekening.
Zodoende hebben we die felbegeerde eerste positie bereikt met de (erg competitieve) zoekterm ‘BMI Berekenen’.

BMI zoekresultaat berekenen.nl
BMI zoekresultaat Berekenen.nl

Waarom staat Berekenen op deze zeer competetieve zoekterm op de 1e plaats? Dit heeft drie belangrijke redenen:

  1. Ijzersterke content!
  2. Zeer snelle laadtijd
  3. Gestructureerde gegevens

Een snelle laadtijd (gebruikersvriendelijkheid) en gestructureerde gegevens hebben ook bijgedragen aan het succes. Een snelle laadtijd van je website staat namelijk gelijk aan een betere gebruikerservaring, waarvoor Google je zal belonen.
De slimme technische trucjes: rich Snippets, of gestructureerde gegevens, hebben ook de nodige invloed op je organische resultaten. Dit zijn stukjes data, zoals reviews, prijzen, of productinformatie die zodanig worden verpakt (gecodeerd) dat de zoekmachines websites met gestructureerde gegevens meteen herkennen.
Zo word je beter zichtbaar in de zoekresultaten. Een mooi voorbeeld van gestructureerde gegevens zijn de review sterretjes:

Gestructureerde gegevens - reviews - Webba
Review rich snippet

Dit soort weergegeven data zorgt er niet alleen voor dat je meer opvalt in de zoekresultaten, maar Google geeft bovendien voorrang aan websites met gestructureerde gegevens.

SEO content resultaten zijn het wachten meer dan waard

SEO is een lange termijnstrategie. Dat is ook goed te zien in de grafiek organische bezoekers hieronder. Dit gaat over een periode van bijna 3 jaar. Je ziet dat het meeste resultaat pas na ruim anderhalf jaar zichtbaar wordt!

SEO content resultaten berekenen.nl
Organische bezoekers berekenen.nl

Veel ondernemers haken na enkele maanden af, omdat ze geen of weinig resultaat zien. Dit heeft meerdere oorzaken:

  • Geen lange termijn mindset
  • Tijdsgebrek
  • Gebrek aan middelen
  • Gebrek aan kennis

Geef dus zeker niet te snel op. Zoals ze soms zeggen: goede dingen komen langzaam. Dat geldt zeker voor SEO content resultaten!
Wil je ook meer organische bezoekers? Neem dan nu contact op en blijf je concurrent een stap voor!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.