SEO Checklist 2016 – Scoor hoger in Google

15 april 2016

SEO CHECKLIST 2016

Speciaal voor jou heb ik onze SEO checklist 2016 opgezet.
SEO is een breed begrip, maar wordt eigenlijk steeds eenvoudiger gemaakt door Google. Allerlei trucjes uithalen om hoog te scoren in Google werkt al lang niet meer. Het is zelfs zo dat Google dit ook nog eens bestraft met een daling van jouw ranking.

SEO TOOLS

  • Installeer Google Analytics. Tegenwoordig een vereiste. (meten = weten)
  • Installeer Google Webmaster tools. De gratis tool om je pagina’s te optimaliseren. Je kunt o.a. 404 pagina’s, foutieve titels, technische fouten en duplicate content opsporen.
  • Installeer Screaming Frog om snel foute links op te sporen.
  • Met Browseo krijg je inzicht in technische fouten. De kun je vervolgens herstellen.

ZOEKWOORDEN

Met Google zoekwoordenplanner krijg je snel inzicht of jouw zoekwoorden interessant zijn en hoe het zit met de concurrentie van dit zoekwoord. Soms kun je je nog beter focussen op synoniemen, waarvan het zoekwoord minder populair is, maar de concurrentie lager. Een hoge concurrentie is soms niet te verslaan. Leg je hier dan ook bij neer. Daarnaast kun je je focus zoekwoord ook uitbreiden met 2 woorden, waardoor je zoekwoord specifieker wordt en je hierdoor meer kans van slagen hebt.

TEKSTEN

  • Zorg ervoor dat je focus zoekwoord ook de URL zit verwerkt. Dit werkt nog steeds prima.
  • Een goede browsertitel is nog steeds van belangrijke waarde. Zowel voor je vindbaarheid, maar ook voor je conversie. Wanneer je met jouw browsertitel de bezoeker in Google kan prikkelen, zorg je er sneller voor dat de bezoeker sneller zal klikken. Ook hier geeft Google hecht hier waarde aan.
  • H1, H2, H3, H4 kopjes zijn nog steeds belangrijk. Eigenlijk gaan we weer terug naar de basis. Bouw je pagina op als een boek, maar ga hierin ook niet te ver door. Laat je zoekwoorden niet in iedere kop terug komen, maar speel hier creatief mee en denk aan je kwaliteit van de pagina.
  • Zorg voor minimaal 300 woorden. Hierover valt te discussiëren, maar verkies kwaliteit boven de magische grens van 300 woorden.

META DESCRIPTION

  • In de meta description vertel je eigenlijk in het kort waar de pagina over gaat. Zorg ervoor dat je niet meer dan 155 karakters gebruikt.
  • Zoekwoorden. Gewoon niet meer doen!

QUICKTIPS

  • Afbeeldingen. 10 jaar terug was dit 1 hét optimalisatie trucje. Op iedere pagina veel afbeeldingen met goede bestandsnamen en ALT tags en je ranking zal je omhoog schieten. tegenwoordig is dat niet meer zo. Wel is het nog steeds een belangrijke factor. Dus zorg even voor een mooie afbeelding op jouw site met een goede benaming en ALT tekst. Je site wordt er ook nog eens vriendelijker en mooier van.
  • Intern linken. Zorg er altijd voor dat je bezoeker niet op een dood spoor terecht komt en adviseer hem om verder te lezen. Intern linken met een goede ankertekst (de geselecteerde tekst) is nog steeds een prima middel voor optimalisatie.

PAGINA’S

  • Landingspagina. Bekijk iedere pagina als startpagina. Je bezoeker komt soms op een andere pagina binnen dan je homepagina en voor hem of haar is dit dan ook de startpagina. Denk bij elke pagina na over doelen en vraag je af: Wat wil ik bereiken met de bezoekers die op deze pagina zijn? (Direct een klein stukje conversie advies)
  • Duplicate content. Ik heb het al even kort benoemd, maar zorg echt altijd voor unieke eigen kwaliteitsteksten en kopieer nooit teksten van jouw concurrenten. Vroeger werkte dit trouwens wel goed, alleen is Google ook wat ouder en wijzer geworden.

AANVULLENDE TIPS

  • Zorg voor een XML sitemap. Een HTML sitemap is van minder belang, maar het kan soms handig zijn voor je bezoeker. Zorg er dan wel voor dat deze overzichtelijk is.
  • Maak een robot.txt aan en meld deze aan bij Google.
  • Social Media. Google kan er niet onder uit om Social Media ook mee te nemen in de ranking. Dit is inmiddels ook een belangrijk onderdeel geworden. In Nederland zijn Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest interessant om in te zetten. Verwijs vanaf deze media vooral weer terug naar jouw site.

SNELHEID & OPTIMALISATIE

  • Responsive, oftewel een mobiel vriendelijke website. Erg belangrijk. Hier heb ik zelf ook verrassende resultaten van gezien, waarbij een webshop meer dan 16.000 euro omzet per maand extra scoorde via mobiele bezoekers. Dit zijn natuurlijk de succesverhalen, maar responsive webdesign is absoluut een must have in deze tijd.
  • Snelheid. Controleer je website snelheid met o.a. Google page speed tools. Snelheid is een belangrijke factor. Wanneer je een afbeelding plaatst, zorg er dan voor dat deze ook geoptimaliseerd is. In een programma als Photoshop kun je de kwaliteit soms wel op 50% zetten, zonder dat je kwaliteitsverlies ziet op je beeldscherm, maar de bestandsgrootte wel met meer dan 80% hebt verkleind.

HOE DENKT GOOGLE

Google wil haar bezoekers de beste resultaten adviseren. Google kan al snel zien of jouw pagina met het gezochte zoekwoord ook interessant is. Verlaten veel bezoekers jouw pagina snel, dan is dit al een signaal dat de informatie voor deze bezoekers niet interessant is. Onze focus ligt dan ook op kwaliteit. Als de kwaliteit van een pagina goed is, zal dit ook zorgen voor een betere conversie. Wat je doel ook is. We hopen dat je met onze SEO Checklist 2016 hoger gaat scoren in Google!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.