302, 301, 200, 404: nee, we hebben het niet over de uitslagen van FC Emmen. In deze blog willen we je meenemen in de wondere wereld van statuscodes van je website, die van een groot belang kunnen zijn voor niet alleen je vindbaarheid maar ook de gebruikerservaring. Wat is bijvoorbeeld een 301 redirect of een 404?

Wat is een redirect?

Laten we bij het begin beginnen; een redirect is een verwijzing van de éne pagina naar de andere. Een redirect is in het leven geroepen om gebruikers en zoekmachines (ook wel crawlers genoemd) van bijvoorbeeld een oude, naar een nieuwe pagina door te sturen. Wanneer je bijvoorbeeld de URL van je homepagina veranderd hebt van jouw-bedrijf.nl/homepagina naar jouw-bedrijf.nl/ home, kun je een 301 redirect aangeven. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines automatisch door, zonder dat je verkeer verliest. Is dat even handig!

Daarnaast is een bekende de 302. Deze kun je bijvoorbeeld instellen als je website in onderhoud is, omdat een 302 een ‘tijdelijke verplaatsing’ aangeeft. Wanneer je bijvoorbeeld een onderhoudspagina tijdelijk als homepagina gebruikt, omdat je door Webba net een mooie website hebt laten ontwikkelen.

Misschien wel de bekendste van allemaal is de 404, hoewel het niet zozeer een redirect is maar een foutcode. Een 404 komt meestal naar boven als de pagina die je probeert te benaderen niet of niet langer bestaat en er geen andere redirect (301 of 302) is ingesteld. Veel bedrijven, veelal webshops, maken effectief gebruik van de ruimte die zo’n extra pagina biedt en plaatsen er links naar relevante producten gerelateerd aan de keywords in de URL of plaatsen een klein ‘grapje’.

Risico’s van redirects: aan de ketting!

Klinkt handig, het eenvoudig doorverwijzen van oude naar nieuwe pagina’s. Echter brengt het ook risico’s met zich mee, zoals een redirect chain. Deze term wordt gebruikt om aan te geven wanneer een URL meerdere ‘sprongetjes’ moet maken om zijn eindbestemming te bereiken. Een redirect chain neemt ‘crawl budget’ in beslag, waardoor een zoekmachine als Google minder goed je pagina’s kan ophalen. Het kan dan voorkomen dat je pagina buiten de zoekresultaten valt, of minder snel een aanpassing verwerkt.

Daarnaast kan het je website vertragen, omdat je internetbrowsers langs meerdere digitale adresjes moet om de gewenste informatie op te halen. Hierdoor kunnen gebruikers vroegtijdig afhaken, daar wordt natuurlijk niemand blij van!

Wil jij nou nóg meer weten over redirects, redirect chains of wil je juist dat wij het voor je oplossen? Kom eens bij Webba op de koffie! Dan verwijzen we je maar één keer door, naar de juiste persoon 😉 .

Deze blog is geschreven door

Online strateeg bij Webba