reCAPTCHA: Een einde aan een mailbox vol spam

21 december 2018

Stel, je wilt bereikbaar zijn voor je klanten:
✔ Je voegt een contactformulier toe aan je website.
✔ Klanten kunnen je nu eenvoudig benaderen.
Maar helaas… naast de klanten reacties ontvang je veel spam, ongewenste en vreemde berichten in je mailbox. Vaak afkomstig van bots. Hoe kun je dit tegengaan? Google heeft hiervoor een oplossing: reCAPTCHA.

Eerst even terug, wat is een bot precies? 🤖

Zie een bot als een software applicatie die automatische taken op het internet uitvoert. Vaak zijn dit eenvoudig en gestructureerde taken, die vele malen sneller uitgevoerd worden dan een mens ooit lukt. Volgens incapsula.com was in 2016 de helft van de internetgebruikers een bot. Deze bots kunnen zowel goed-als kwaadaardig zijn.
Bot Traffic

Bron: https://www.incapsula.com/blog/bot-traffic-report-2016.html

Voorbeelden van goedaardige bots zijn bots die computerspellen spelen, een webpagina raadplegen (bijvoorbeeld de Google bot) of bijvoorbeeld chatten. Kwaadaardige bots zijn bijvoorbeeld bots die met duizenden tegelijk je website bezoeken, waardoor deze overbelast raakt. Of bijvoorbeeld automatische berichten naar je website sturen. Om dit tegen te gaan heeft Google dus de reCAPTCHA geïntroduceerd.

Maar wat doet reCAPTCHA?

reCAPTCHA is een systeem dat is ontwikkeld door Google om te achterhalen of de computergebruiker een mens is en geen bot.

Hoe werkt reCAPTCHA?

  1. Zodra reCAPTCHA wordt geïnstalleerd op een website of webshop, zal Google meekijken hoe een gebruiker zich gedraagt op de website.
  2. Als bij het verzenden van een contactformulier Google vermoedt dat de gebruiker een mogelijke bot kan zijn, zal reCAPTCHA worden ingeschakeld.
  3. De gebruiker wordt gevraagd om op het vinkje ‘Ik ben geen robot’ te klikken, zoals onderstaand:
  4. Vaak gevolgd door een soort ‘puzzel’, die opgelost moet worden. Echter krijg je deze ‘puzzel’ pas te zien op het moment dat Google het vermoeden heeft dat de gebruiker een bot is. Zo’n puzzel ziet er als volgt uit:

Recaptcha voorbeeld

  1. Op deze manier wordt het bots in bijna alle gevallen onmogelijk gemaakt om spam te versturen

Geïnteresseerd in reCAPTCHA? Lees dan direct hoe je reCAPTCHA installeert op je website .

Hoe weet Google of je een bot bent?

Het inschatten of de gebruiker een bot is, doet Google door enkele factoren mee te meten tijdens het websitebezoek. Wat deze factoren precies zijn, is niet geheel bekend en Google zal dat ook niet volledig delen. Maar enkele factoren die meespelen zijn:

  • IP-adres: Is dit IP-adres al eerder herkend als bot?
  • De bronnen die worden geladen: Een simpele bot laadt geen afbeeldingen of andere elementen, een normale gebruiker doet dit wel.
  • Inlog: Is iemand ingelogd met een Google account? Hoort dit account bij een echt persoon? Of is dit een onbekend account?
  • Gedrag: Hoe gedraagt iemand zich op de website? Scrolt iemand rustig door een pagina of klikt het op iedere mogelijke en vreemde plekken op de website?
  • Geschiedenis: Heb je een zoekgeschiedenis in je internet browser? Bots hebben vaak geen zoekgeschiedenis.

Tegenwoordig wordt reCAPTCHA zo’n 100 miljoen keer per dag gebruikt. Veel gebruikte websites zijn Facebook, Twitter en CCN.com.

Hoe ziet een reCAPTCHA op een website eruit?

Om een goed beeld te krijgen hoe reCAPTCHA eruit ziet, vind je hier een demo. Deze demo laat een voorbeeld contact formulier zien.

Verschillende versies

Het blijft een lastig en voortdurend proces om bots van mensen te onderscheiden. Dat is ook waarom Google reCAPTCHA blijft ontwikkelen. De slogan van reCAPTCHA is “Tough on Bots, Easy on Humans.” (hardnekkig tegen bots, makkelijk voor mensen). Hierbij is het doel om reCAPTCHA steeds gebruiksvriendelijker te maken. Zo heeft Google de afgelopen jaren verschillende versies ontwikkelt om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren:

  • In 2007 vroeg reCAPTCHA om woorden over te typen. Hierbij werd een streep door het woord gehaald zodat bots de woorden zelf niet ontcijferen.

recpatcha met woorden

  • In 2012 begon reCAPTCHA met het gebruiken van huisnummers uit Google Streetview.

recaptcha met huisnummers

  • In 2014 vroeg reCAPTCHA de gebruiker om één of meer afbeeldingen te selecteren uit een negental afbeeldingen. Zoals in het onderstaande voorbeeld.recaptcha met puzzels

Welke versies zijn er nu beschikbaar?

Momenteel zijn er twee versie reCAPTCHA beschikbaar, namelijk:
reCAPTCHA v2 – Binnen deze versie heb je 3 verschillende mogelijkheden:

  1. Checkbox: Iedere gebruiker moet op de checkbox klikken bij het invullen van een contactformulier. Wanneer reCAPTCHA vermoed dat de gebruiker een bot is, wordt er een ‘puzzel’ getoond.
  2. Invisible: reCAPTCHA is niet zichtbaar. Het wordt alleen getoond als er op een knop/button op de website wordt geklikt, bijvoorbeeld een ‘verzenden’ knop.
  3. Android: Dit is een reCAPTCHA die je Android App beschermd.

reCAPTCHA v3 de nieuwste reCAPTCHA versie wordt alleen nog weergegeven als de gebruikers boven een bepaalde ‘risicoscore’ komt. Hoe hoog deze ‘risicoscore’ mag zijn, kun je zelf bepalen. Bovendien kun je aan Google aangeven wat de belangrijkste pagina’s van de website zijn, zodat deze extra worden beveiligd.

Hoe maak ik gebruik van reCAPTCHA?

Onderstaand een stappenplan hoe je zorgt voor de integratie van reCAPTCHA:

  1. Een API sleutel aanmaken
    Wil je gebruik maken van reCAPTCHA, dan is het nodig om een API sleutel aan te maken. Deze sleutel zorgt voor een koppeling tussen reCAPTCHA en jouw website. Het aanmaken van deze sleutel door je via deze website.
  2. Vul de velden in
    Het is nu taak om de velden in te vullen. Welk reCAPTCHA je wilt instellen is afhankelijk van je wensen .Recaptcha aanvragen
  3. Registeren
    Klik vervolgens op de button/knop registreren, je krijgt een sleutel te zien die je dient te gebruiken voor de integratie op je website.recaptcha keys
  4. Installeren
  • WordPress
    Het installeren van reCAPTCHA v2 binnen WordPress is vrij eenvoudig en kan worden gerealiseerd met een plugin. Helaas is er nog geen plugin beschikbaar voor reCAPTCHA v3. Voor de integratie hiervan helpen onze specialisten graag.
  • Joomla
    Joomla heeft een standaard optie op reCAPTCHA te integreren. Hoe je dit doet lees je hier.

Conclusie

Spam dat via bots binnenkomt kan voor veel chaos zorgen in je mailbox. Bovendien kan het ten koste gaan van het gebruiksvriendelijkheid van je website, dat weer invloed kan hebben op je online vindbaarheid. Om deze spam tegen te gaan, is reCAPTCHA een goede oplossing, die de kwaliteit van jouw website beter zal maken!

Hulp nodig bij reCAPTCHA toevoegen aan contactformulier?

Mocht je hulp nodig hebben bij het toevoegen van reCAPTCHA? Afhankelijk van het type website dat je hebt kunnen wij hierbij helpen. Neem direct contact op of bel 0591-71 46 99.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.