Online marketing hulp is gearriveerd!

6 oktober 2017

Je hebt net je nieuwe website of je nieuwe webshop. Alles is keurig afgeleverd, precies zoals je het voor ogen had. Mooi! Nu wordt het zaak dat je je bezig houdt met de online marketing van je site of shop, want je wilt langdurig succesvol blijven. Nu denk je: online marketing, waar begin ik? Je raadpleegt je beste vriend Google en leest al gauw over termen zoals SEO, SEA, SMM, Linkbuilding, back linking, meta-descriptions, zoekwoord analyses, gedupliceerde content, Google penalties, Google Panda, Google Penguin, Google Analytics, Adwords, Adwise… De lijst is eindeloos! Je zit met je handen in je haar, want je hebt eigenlijk helemaal geen tijd om dit alles goed op te pakken. Je denkt: HELP!

Geen paniek, Marco helpt

Marco Hofkamp online marketing specialist
Voortaan kan ik je hierbij helpen. Mijn naam is Marco Hofkamp en ik ben de nieuwe online marketing specialist bij Webba. Met kennis en ervaring op het gebied van online marketing, een voorliefde voor schrijven en een betrokkenheid waar je U tegen zegt versterk ik het team om mensen zoals jij uit de brand te helpen. Het afgelopen jaar heb ik op de marketingafdeling van WILDLANDS en ATLAS Theater gezeten. Hier heb ik mij onder andere ontfermt over de contentstrategie en ontwikkeling van de social media kanalen.

Online marketing handvatten, speciaal voor jou

Ik wil in deze blog graag een aantal tips met je delen om je wat handvatten te bieden, zodat je beter je weg vindt in de wondere wereld van online marketing. Ik geef tips over een paar onderdelen die je zelf meteen kan toepassen. Mocht je meer willen weten, neem dan gerust even contact met ons op.

1. Meten is weten, gissen is missen

Het allerbelangrijkste onderdeel om actiegerichte (marketing) beslissingen te nemen over je webshop of website is Google Analytics. Meten is weten en gissen is missen! Google Analytics houdt met behulp van een zogenaamde tracking-ID alle bezoekersdata van je website of webshop bij. De tracking-ID is een stukje code die aan de achterkant van je website of webshop wordt geïmplementeerd en een signaal afgeeft bij elke actie die een bezoeker uitvoert op je site. Vervolgens kun je in Analytics doelen instellen die voor jou belangrijk zijn. Dit kan zijn het downloaden van je brochure, contact opnemen met je bedrijf, of het afnemen van jouw dienst of product. Helaas gaat dit allemaal niet vanzelf, dit moet je zelf instellen in Google Analytics. Stel daarom altijd eerst een meetplan voor jezelf op, voordat je je doelen en meetpunten instelt. Een meetplan dwingt je om na te denken over je doelen en maakt het voor jezelf helder wat jouw doelen zijn én hoe je het resultaat gaat meten. Hierbij begin je met je bedrijfsdoelstelling; wat wil jij bereiken met jouw website of webshop.
Meten is weten

Online marketing tactieken en Key Performance Indicators (KPI)

Vervolgens bepaal je in je meetplan de tactieken die je wilt gebruiken om meer verkeer en/of verkopen te realiseren. Dit kan zijn door middel van adverteren (SEA), goed vindbaar zijn in Google (SEO), social media (SMM), enzovoort. Daarna koppel je belangrijke indicatoren (KPI’s) aan je tactieken. Deze KPI’s zijn statistieken die je vertellen hoe succesvol je tactieken zijn. Voorbeelden van belangrijke KPI’s bij online adverteren zijn bijvoorbeeld het aantal klikken die je advertentie hebben opleverd, dit is je doorklikratio (CTR). Je conversie ratio, het aantal daadwerkelijke verkopen of behaalde doelen, is uiteraard ook een KPI die je absoluut moet meten.
Hoe beter je je doelen in kaart hebt gebracht en hoe je ze gaat meten, des te makkelijker kun jij jouw data interpreteren en omzetten in actiegerichte beslissingen. Zie je bijvoorbeeld dat je advertentie een erg lage CTR heeft, dan weet je dat je advertentie niet goed presteert en dat je moet sleutelen aan je advertentie. Zie je dat een groot percentage van je bezoekers ergens in het bestelproces afhaakt, dan weet je dat daar een obstakel hebt zitten die conversie tegenhoudt. Dit zijn belangrijke inzichten die onmisbaar zijn voor alle keuzes voor je online marketing!

2. Houd je SEO up-to-date en blijf relevant 

Content: het onderwerp waarmee je wordt doodgegooid op het internet als je zoekt op online marketing of SEO. En dat is eigenlijk heel terecht. Je content bepaalt namelijk voor een enorm groot deel (40%) hoe goed jij scoort in de Google zoekresultaten. De Google algoritmes worden steeds slimmer. Ze kunnen inmiddels al bepalen of de content op jouw website relevant is voor jouw bezoeker. Als je content niet relevant (genoeg) is, straft Google je door je website of webshop niet of slecht vindbaar te maken in de zoekresultaten. Je zal op die manier niet eens in de buurt komen van die felbegeerde eerste pagina.
Relevante content

Beschouw alle pagina’s als landingspagina’s

Eén manier om relevant te blijven is om elke pagina van je website te beschouwen als een landingspagina. Stel je voor dat je een webshop hebt. Je hebt een nieuw product in je assortiment en je schrijft hiervoor de productpagina. Je hebt een zoekwoordanalyse gedaan en je hebt bepaald op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. In dit geval nemen we de termen ‘nieuw product’ als voorbeeld. Op je landingspagina moet je je bezoekers meenemen in het verhaal van dit nieuwe product. Zorg ervoor dat de content precies aan de verwachting van de lezer voldoet. Maak dus een titel en een duidelijke intro over jouw nieuwe product, zodat de lezer direct de informatie krijgt die hij of zij verwacht.
Dit zelfde geldt voor alle content op je pagina. Of dit nou een product- of dienstbeschrijving is, een blog, een contactpagina, behandel ze allemaal als landingspagina’s. Het is ook belangrijk om je content up to date te houden. Naar mate de virtuele leeftijd van je uiterst relevante pagina hoger wordt, stijgt de vindbaarheid ook. Je moet echter wel zorgen dat de informatie in op je pagina up-to-date blijft en je zult dan af en toe ook content moeten aanpassen, toevoegen of misschien verwijderen. Lees meer over relevante content in de blog content tip: vertel niet wat je doet, maar waarom.

3. Social media; wat moet je je afvragen voordat je eraan begint

Social media is één van de vele onderdelen van online marketing. De kans bestaat dat jij je hoofd wel eens hebt gebroken over social media. Wat moet je ermee?  Hoe zet ik het effectief in? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn bedrijfsresultaten verbeter met behulp van social media? Allereerst is het belangrijk om te weten dat social media niet voor ieder bedrijf even relevant is. Bepaal daarom van te voren goed waarvoor je Social Media wilt inzetten. Ik zie te vaak bedrijfspagina’s die dagelijks oersaaie berichten delen over onderwerpen waarover niemand in hun vrije tijd wil lezen. Soms zelfs meerdere malen per dag, tot vervelens aan toe. Ik heb bijvoorbeeld ooit eens met een partij gewerkt die gespecialiseerd is in afvalverwerking. Ze plaatsten vaak berichten over feitjes en laatste trends voor scheiden van afval, afvaldeals die werden gemaakt door gemeentes of de regeltjes voor het scheiden van afval. Hoe saai wil je het hebben? Facebook is geen afvalwijzer, dus behandel het ook niet zo! Voor hen was een omslag in de contentstrategie dus ook geen overbodige luxe.

Social media is geen advertentieblad

Mensen zitten bijna altijd in en voor hun vrije tijd op social media, omdat ze dat leuk vinden. Zorg dus dat jouw social media content iets toevoegt en aansluit bij die ‘leuke’ beleving. Het is dus goed om je af te vragen in welke branche je zit en in hoeverre mensen behoefte hebben aan jouw berichten. Je moet er achter zien te komen wat jouw doelgroep leuk vindt en interesseert. Heb je een heel specifiek onderwerp wat voor slechts een kleine doelgroep interessant is? De kans is dan groot dat je geen enorme hoeveelheid volgers zult realiseren. Dit is geen ramp, want er zijn nog genoeg andere online kanalen die je kunt inzetten waarmee je wel je doelgroep goed bereikt! Bepaal dus altijd eerst wie je doelgroep is, hoe deze aangesproken wil worden (tone of voice) en wat je wilt bereiken met sociale media. Wil je je volgers alleen informeren, wil je ze aanzetten tot actie, wil je verkeer generen naar je website, of wil je leuke ontwikkelingen van jou en je bedrijf delen? Dit bepaalt namelijk de insteek van je contentstrategie.

Ken je doelgroep

Belangrijk als je social media wil inzetten is dat je je goed kan inleven in je volgers. Wat vinden ze interessant? Dit kun je binnen de statistieken omgeving van je bedrijfspagina meten. Kijken bijvoorbeeld hoe vaak er op een link in je bericht wordt geklikt, wat het bereik van je bericht is en natuurlijk hoeveel likes en/of deelacties jouw bericht genereert. Vaak is dit ook een kwestie van proberen en vervolgens meten. Een vuistregel die ik zelf hanteer is: doe meer van wat veel resultaat oplevert en doe minder van wat weinig oplevert. Het bereik, de klikken en likes zijn hele goede graadmeters of jouw content aanslaat bij jouw volgers. Social media is onder andere daarom een goede manier om je doelgroep beter te leren kennen. Je kunt immers zelfs met ze in gesprek gaan!

Online marketing vragen? Tot snel!

Ik ben nu in vogelvlucht bij 3 van de 1001 online onderwerpen langs gegaan. Hopelijk heeft het een vraag die je had beantwoord. Kans bestaat ook natuurlijk dat het meer vragen bij je oproept dan dat het heeft beantwoord. Ik had het eerder al genoemd en sluit er bij deze ook mee af: heb je vragen over jouw content, online marketing of social media inzet? Neem gerust even contact op en dan kunnen we ernaar kijken!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.