Goede branding en hoe het je verder helpt

12 november 2015

GOEDE BRANDING

Google, McDonalds en Coca Cola. Wat hebben ze in gemeen? Juist, ze zijn herkenbaar. Dat komt allereerst natuurlijk door hun producten, maar ook zeker door hun branding. Goede branding is het uitdragen van je merk richting de grote wereld.
Goede branding

MERKNAAM

Een goede merknaam. Bovenstaande namen hebben een herkenbare naam, waarbij het niet duidelijk is wat ze precies doen. Dat kun je toepassen op je eigen bedrijf. Heet jij bijvoorbeeld Pieter een wil je nieuw kinderdagverblijf beginnen? Dan hoef je het niet “Kinderdagverblijf Pieter” te noemen. Kies voor iets leuks, iets dat blijft hangen zoals “Vrolijke boel”. Dat creeërt meteen een ander beeld. Heb je al een naam, geen probleem. Er zijn genoeg andere manieren voor een goede branding, bijvoorbeeld je uitstraling.

UITSTRALING

Kies een goede uitstraling waarbij je bedrijf goed tot uiting komt. We houden het voorbeeld van McDonalds even aan. De grote “M”. Het heeft niets met het product te maken, maar iedereen kent het. Zorg dat je vertrouwen wekt met je uitstraling en dat je blijft hangen. Wees ook consistent in je uitstraling. Is blauw je kleur? Hanteer dan overal jouw kenmerkende kleur blauw. Het klinkt allemaal heel simpel en logisch maar in de praktijk gaat het ontzettend vaak mis.

UITINGEN

Je logo, visitekaartjes, briefpapier, spandoeken en noem maar op. Alles moet op elkaar aansluiten voor een goede branding. Alles valt en staat met een huisstijl waarmee je je bovenstaande merknaam en uitstraling kenbaar gaat maken. Ook je website is hierin belangrijk, ook al is dat een op zichzelf staand product. Branding is overigens een proces dat niet binnen een dag klaar is. Het is een continu proces waar je altijd over na moet denken en rekening mee moet houden.

SOCIAL MEDIA

Ook je social media is belangrijk voor je branding. Creeër een stijl op bijvoorbeeld Facebook. Een herkenbare stijl, die aansluit op jouw uitstraling en uitingen. Neem als voorbeeld Bol.com, zij doen het simpel maar doeltreffend door het logo onder iedere uiting te plaatsen.
Social media branding

AAN DE SLAG!

Een goed begin is het halve werk. Laat je adviseren door mensen die ervaring hebben met branding. Er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt maar het is altijd mogelijk. Als je jouw uitstraling hebt gevonden dat past bij je gekozen doelgroep zal het zeker resultaat opleveren.
 
Branding

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.