Zo vind je de weg in de contentjungle

24 mei 2019

SEO, SEA, customer journey, content mapping – een website is tegenwoordig veel meer dan een online visitekaartje. Elke klant die begint aan een customer journey op jouw website zal te maken krijgen met beren en tijgers op de weg. Hoe begeleid je deze klanten van prospect naar sale? Je raadt het vast al: met relevante content. Maar wat is relevante content en waar moet je beginnen? Met deze tips maken we je wegwijs in de contentjungle.

Content marketing vs. Inbound marketing

Tegenwoordig is er online meer content beschikbaar dan ooit. Bedrijven lijken onderling een heuse wedloop te houden met hun content. Als je net begint met content creatie lijkt deze hoeveelheid content overweldigend. Bovendien kost het creëren van content tijd én geld. Het is belangrijk om goed te bedenken wat je wilt bereiken met de content die je aanbiedt op je website.
Om te bekijken welke vorm van content het meest bruikbaar is voor jouw website is het belangrijk om onderscheid te maken tussen content marketing en inbound marketing.

Waar content marketing zich globaal richt op het creëren en delen van waardevolle informatie, richt inbound marketing zich op het delen van kennis, gevonden worden d.m.v. SEO en het opbouwen van duurzame relaties. Hoewel beide termen elkaar overlappen, is inbound marketing dus meer gericht op de customer journey.

Wie tijd én geld wil besparen op het creëren van content kan zich het beste richten op inbound marketing.

Ken je klanten

Het startpunt van inbound marketing is het delen van kennis. Het is belangrijk om hierin de wensen en behoeftes van je klanten te kennen. Probeer te beredeneren tegen welke problemen zij aanlopen, waar jouw product of dienst een oplossing voor kan bieden.

Een voorbeeld. Anouk verkoopt waterbesparende tuinsproeiers. In plaats van te beschrijven waarom haar tuinsproeiers de beste op de markt zijn, beredeneert Anouk vanuit de klant. Wie is op zoek naar een slimme tuinsproeier en wat tikt hij of zij in op Google? Anouk ontdekt dat veel mensen problemen ondervinden met het mooi houden van hun tuin bij aanhoudende droogte in de zomer. Tel daarbij op dat ze minder mogen sproeien! Anouk besluit een blog te schrijven over droge zomers, de oproep van waterbedrijven om minder te sproeien en natuurlijk dé oplossing – waterbesparende tuinsproeiers.

Door het bekijken en implementeren van zoektermen als “droge zomer tuin, minder sproeien” versus “waterbesparende tuinsproeier”, zorgt Anouk voor betere vindbaarheid van haar website. Ook voor die mensen die haar product nog niet kennen.

Hou het persoonlijk, hou het simpel

Het schrijven van relevante content is best lastig. Een probleem-oplossing structuur is een goed startpunt. Beredeneer waar een mogelijke klant tegen aanloopt en wat zijn of haar wensen of behoeftes zijn. Geef antwoord op bestaande vragen in blogs, casestudies of nieuwsberichten. Zelf content schrijven toch niet jouw ding? Besteed het uit! Wij helpen je graag.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.