Content tip: vertel niet wat je doet, maar waarom.

30 september 2017

Je hebt een prachtige website, een ijzersterk logo en de nodige zoekwoorden keurig verwerkt in je websiteteksten. Top! Bezoekers weten je steeds vaker te vinden via Google. Maar dan? Merk je dat jouw website wel bezocht wordt, maar dat jouw bezoekers niet overgaan tot actie? Dan is het tijd om eens kritisch naar je content te kijken.
‘Content is king’, zei Bill Gates al in 1966. De beste man had meer dan gelijk. Anno 2017 is content belangrijker dan ooit. Een website kan niet zonder. Content is nodig om gevonden te worden via zoekmachines. Verlies echter niet het primaire doel van een websitetekst uit het oog. Namelijk: het aanzetten tot actie. Ervoor zorgen dat bezoekers overgaan tot aankoop, zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, een offerte aanvragen of contact opnemen. Hoe pak je dat nu slim aan?

Verkoop jij boren of gaten?

Bezoek eens een willekeurige website. Grote kans dat er op de homepage een introtekstje staat. Een kort stukje tekst dat vooral moet prikkelen. Veel bedrijven beginnen deze tekst met een opsomming van hun diensten. De reden is logisch. Zo weet de bezoeker immers direct wat je doet. Maar hoe effectief is deze aanpak?
Wellicht heb je weleens van de uitdrukking ‘geen boren, maar gaten’ gehoord. In de marketingwereld al jaren een bekend principe. Toch passen veel bedrijven het nog niet toe. Ze hebben het gevoel dat hun teksten vooral heel zakelijk moeten zijn. Het gevolg? Ze vertellen over hun producten of diensten, maar niet over de problemen die ze oplossen. Het idee achter het ‘geen-boren-maar-gaten-principe’ is dat een klant eigenlijk helemaal niet op zoek is naar een boor. Deze klant wil gewoon een gat. Door in jouw communicatie het resultaat te benoemen, het gat dus, speel je veel meer in op de wensen van de klant. In plaats van wat jij te bieden hebt, richt je jouw content op de problemen die je klant ervaart.

Hoe schrijf je resultaatgerichte teksten?

Het ‘geen-boren-maar-gaten-principe’ werkt in vrijwel elke branche. Een klant wil geen hypotheek, maar een huis. Geen stijltang, maar glad en glanzend haar. Geen website, maar meer klanten. Geen beveiligingssysteem, maar een veilig gevoel. Geen allesreiniger, maar een schoon huis. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Draai het eens om. In plaats van wat jij te bieden hebt, richt je jouw content op wat jouw klant nodig heeft. Wat kost hem geld, tijd of energie? Waar maakt jouw klant zich zorgen over? Welke wensen heeft jouw klant?
Hopelijk helpt dit je om teksten te schrijven die van jouw websitebezoekers echte klanten maken. En kom je er echt niet uit? Dan denken we bij Webba graag met je mee. Een keertje sparren over jouw website content? Bel of mail gerust!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.