Call to action, wat is het en hoe zet je dit effectief in?

1 december 2017

Wat is een websitebezoeker waard als hij of zij geen (inter)actie uitvoert op je website? In de meeste gevallen niet heel veel, helaas.
Websitebezoekers tot actie aanzetten is een fundamenteel doel van bijna iedere website of shop. De marketingterm voor het aanzetten tot actie is ‘call to action’ of CTA in het kort. Met een call to action roep je mensen op om een actie uit te voeren op je site. Dit kan een inschrijving zijn voor je nieuwsbrief, het downloaden van brochures, informatie lezen op een pagina, een aankoop doen in je webshop of een andere actie waar je veel waarde aan hecht.

Advertentie call to action 

Een saaie en platte call to action is niet van deze tijd en meestal ook niet effectief. Probeer daarom met een call to action in je advertenties in te spelen op emoties van je doelgroep, want dat verkoopt! Onderzoek op gebied van neuromarketing toont aan dat een aankoopbeslissing vanuit het primitieve deel van je hersenen wordt gegenereerd. Dit deel is verantwoordelijk voor je gevoel en emotie; de belangrijkste factoren in het aankoopproces. Business Insider heeft hier een goed artikel over geschreven.  Een goede call to action raakt mensen op hun gevoelige snaar, waardoor je meteen de aandacht te pakken hebt. Het aanboren van gevoel bij je doelgroep kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen in de kopregel van je advertentie. Vervolgens plaats je de oproep om een actie uit te voeren.  Een voorbeeldje:
 
Call to action voorbeeld webba

Testen, testen en nog meer testen

Aanzetten tot actie is één ding. Maar het optimaliseren daarvan is een heel ander verhaal. In online marketingland noemen we een uitgevoerde actie een conversie. Het totaal aantal bezoekers van je pagina ten opzichte van het aantal conversies noemen we de conversieratio of conversiepercentage (CTR). Hoe zorg je er nou voor dat jouw conversiepercentage zo hoog mogelijk is? Heel simpel: testen, testen en nog meer testen! Alles staat en valt met het testen van je keuzes. Gelukkig zijn er tal van manieren om te testen.

Adwords call to action

Met je advertentie CTA’s kun je experimenteren in Adwords. Schrijf een aantal verschillende call to actions in de kopregels van je advertentie. Probeer in te spelen op gevoel en schrijf daarnaast bijvoorbeeld een platte tekst. Speel met de insteek van je oproep en formuleer een stuk of 3-4 verschillende advertentieteksten in je advertentiegroep. Google beoordeelt na livegang van je campagne welke advertentietekst het beste presteert op basis van klikgedrag. Dit is één van de vele manieren om je advertenties te optimaliseren

Call to action knoppen op je website

Naast een call to action in je advertenties heb je hoogstwaarschijnlijk ook CTA’s op je product- of dienstenpagina. Je wilt immers dat bezoekers het product of de dienst van je afnemen. De vraag is dan waar je deze call to action het beste kunt plaatsen. Doe je dit boven of onder de vouwlijn van je website? Welke kleur moet de knop zijn voor optimale resultaten? Moet ik wel of geen witregels om mijn CTA vrijlaten? Allemaal hele legitieme vragen. Dit soort verschillen kunnen namelijk veel impact hebben op je conversieratio.
Google Optimize is een gratis tool waarmee je (conversie)resultaten kunt meten. Je kunt verschillende tests uitvoeren zoals, verschillende indelingen van je site of de locaties, kleur, formaat of tekst van je CTA-knoppen. Google Optimize biedt meer mogelijkheden dan alleen A/B testen, namelijk:
• Multivariate testen
• Redirect/splitrun
• Instellen van doelen uit Google Analytics
• Targeting op basis van geografische en gebruikskenmerken
Stel je wil weten of een rode CTA-knop beter werkt dan een blauwe knop. Tijdens een A/B-test (met bijvoorbeeld Google Optimize) deel je in feite je websiteverkeer op en leid 50% van je verkeer langs een paginaversie met een rode knop en 50% langs de blauwe knop. Na enige tijd zul je merken dat de een meer actie oplevert dan de andere. Op dat moment kun je een onderbouwde beslissing maken om je knop rood of blauw te maken.

Neem contact met ons op!

Heb jij moeite om mensen over te laten gaan tot actie op je website of webshop? Of wil je de mogelijkheden verkennen om jouw conversieratio optimaliseren? Neem contact op met één van onze online marketing consultants om de mogelijkheden in jouw situatie te verkennen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.