Adwords. Waarom bijna iedere website-eigenaar dit probeert en geld weggooit.

25 juni 2018

Ja, je leest het goed. Geld weggooit. Ik kan het ook Geld doneren aan Google noemen natuurlijk, maar dat komt op hetzelfde neer.
Wil jij een enorm voordeel behalen ten opzichte van je concurrentie op het gebied van Adwords? Lees deze blog dan aandachtig…
Je leert:

  1. Waarom iedereen zo graag Adwords probeert
  2. Wat misschien wel de grootste fout is die bijna iedereen maakt met Adwords (marketingbureaus incl.)
  3. Hoe je één van de weinige bedrijven wordt die adverteert zonder geld weg te gooien.

Maar eerst iets over:

Monopolist en Geldmachine Google

Vooropgesteld: Google is niet onze vriend. Natuurlijk maken ze de wereld een stukje gebruiksvriendelijker door hun software en gaan online de dingen veel sneller sinds de komst en ontwikkeling van Google. Dat kunnen we niet ontkennen.
Maar laten we niet vergeten dat Google daardoor miljarden aan ons verdient en daarnaast zo’n beetje meer over ons weet dan wijzelf. Die data gebruiken ze vervolgens weer om nog meer geld te verdienen.
Waarom ik dit vertel: Google heeft niet het beste met jou voor als adverteerder, ze willen alleen zo veel mogelijk geld verdienen. En daar zijn ze bijzonder goed in.

 

Waarom begint bijna iedereen met Adwords?

Adwords is misschien wel het toegankelijkste marketingkanaal voor websites. Binnen een paar minuten heb je een campagne live staan en sta je bovenaan in Google.
Het is voor elk marketingbudget geschikt en je kunt bij wijze van spreken €1,- per dag betalen. Ook betaal je per klik, waardoor je pas betaalt wanneer iemand echt op je website komt. Deze
redenen zorgen er voor dat bijna iedere ondernemer bekend is met Adwords.
“Maar dat zijn toch goede redenen?” Vraag je je misschien af.
Dat klopt. Er is in principe helemaal niks mis met dit marketingkanaal. Alleen net zo makkelijk als een Adwords campagne opzetten, is geld verbranden in Adwords.

Adwords Geld verbranden

Er zijn leukere dingen om te doen met je geld toch?

 

Waar gaat het dan fout?

Het gaat fout doordat we denken dat Google onze vriend is. Dat zij zonder aan hun eigen portemonnee te denken je de beste aanbevelingen doen om succes te behalen. Kon Google praten dat had hij het volgende gezegd:
 

“Voer je website in en wij komen wel met een lijst met de beste zoekwoorden”

“Wij weten wel wat je beste biedstrategie is, en laat dit vooral optimaliseren door ons”

“Waarom alleen het zoeknetwerk? We laten standaard de advertenties ook wel zien in het Display netwerk”

 “Wij bepalen wel welke advertenties goed lopen en welke niet, en passen daar de vertoningen op aan”

 
En wat denken alle arme internetondernemers: Ja, Google zal wel weten wat het beste voor mij is.
En hier gaat het mis. Natuurlijk weet Google dat tevreden adverteerders geld waard zijn en echt niet al hun aanbevelingen kunnen de prullenbak in, maar Google denkt in de eerste plaats aan hun eigen winst. Blindelings opvolgen wat Google aanbeveelt is daarom bijzonder naïef.
De gevolgen die ik daardoor gezien heb bij vele bedrijven:

  • Niet relevante en brede zoektermen bij de advertentiegroepen doordat Google deze aanbevolen heeft
  • De slechtst lopende advertenties worden vaker vertoont
  • De biedingen voor zoekwoorden lopen uit de hand doordat Google dit zelf mag bepalen
  • Zelfs al kies je voor alleen advertenties in Google, dan heeft Adwords standaard het vinkje aan om ook in het display netwerk te adverteren
  • Enz.

Kan je Google hier iets kwalijk nemen? Ik geloof deels wel. Ze zullen absoluut hun best doen om alles zo goed mogelijk automatisch te optimaliseren, maar zolang dit nauwelijks resultaten oplevert, moeten ze de handmatige opties niet zo verstoppen.
We kunnen Google in ieder geval niet kwalijk nemen dat ze zelf geld willen verdienen. Het zou dom zijn om te verwachten dat ze bestaan om ons te helpen.
Onlangs kwam een nieuwe klant bij ons die €3.000,- euro per maand uitgaf in Adwords. We hebben bovengenoemde problemen opgelost voor ze. Gevolgen: ze geven nu €1.000,- per maand uit terwijl het aantal bestellingen is toegenomen.

Hoe wordt ik één van de weinige bedrijven die Geld verdient in plaats van weggooit met Adwords?

winnen met adwords
Wil jij Adwords op de juiste manier inzetten zodat het geld oplevert in plaats van dat het geld kost, kijk dan naar de volgende tips:

  1. Investeer tijd in het opzetten van het account waarbij je niet alles door Google laat bepalen. Kies bijvoorbeeld voor een handmatig CPC bod en stel geen adverteeerdoel in.
  2. Kies alleen relevante zoekwoorden voor jouw business en maar per specifiek onderwerp aparte advertenties aan om de relevantie te verbeteren
  3. Ga voor zoekwoorden met een hoge koopintentie. De conversie wanneer iemand zoekt op een betaald merk ligt bijvoorbeeld bijzonder hoog omdat die persoon al precies weet wat die zoekt.
  4. Meet alle prestaties en optimaliseer zelf. Kijk welke zoekwoorden/advertenties/doelgroepen/apparaten/locaties goed lopen en pas daar de biedingen en targeting op aan.

We kunnen helaas niet volledig zijn met het aantal tips. Adwords is bijzonder uitgebreid en het is niet voor niks dat er hele cursussen worden aangeboden over dit programma. Een persoonlijk advies ontvangen? Dat kan ook. Stuur ons een berichtje en we vertellen wat er allemaal nog meer belangrijk is bij het adverteren in Adwords.

Wil jij een gratis Adwords Scan?

Met Webba zijn we het zat dat zoveel ondernemers zonder het te beseffen geld doneren aan Google zonder er iets voor terug te krijgen. Daarom bieden wij nu tijdelijk een gratis Adwords scan aan. Ben jij benieuwd of jouw Adwords campagnes of online marketing verbeterd kunnen worden? Vraag dan nu onze scan aan en we komen met een advies op maat.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.