11 vragen aan onze nieuwe Online Marketeer

20 december 2017

Een paar weken geleden is onze marketingafdeling versterkt met online marketeer Reinoud. We stellen hem 11 vragen om hem beter te leren kennen en om zijn kennis te testen…
1. We beginnen simpel. Wie ben je en waar kom je vandaan?
Ik ben Reinoud Visser, ik ben 23 jaar en op dit moment woonachtig in Stadskanaal. Dat is een halfuurtje rijden naar Emmen.
2. Heel goed. Hoe ben je in het Online Marketing vak gekomen?
Dat begon op mijn 17e ongeveer. Ik raakte betrokken bij een project waarbij we badkamermeubels gingen verkopen in een webshop op basis van dropshipping. Ik zou dan de marketing gaan doen en zo kwam ik in de wondere wereld van “hoger in Google komen” en online adverteren terecht. Daar heb ik toen veel geleerd en een vervolgopleiding gekozen met minors en stages in de online marketing.
Online Marketing Reinoud
3. Wat vond je er zo leuk aan?
Analyseren, schrijven, creatief denken… Online Marketing zie ik echt als een combinatie tussen deze drie onderdelen. En dit zijn precies de dingen die ik leuk vind en goed kan. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ik voor dit vak gekozen heb.
4. En als je van die drie, één onderdeel mag kiezen?
Dan kies ik voor analyseren. Ik hou er van om in de resultaten te duiken en te testen. Online Marketing is goed meetbaar en het is relatief eenvoudig om het rendement uit de verschillende kanalen en campagnes te meten. Dit verbeteren en optimaliseren vind ik helemaal geweldig.
5. En hoe is het uiteindelijk afgelopen met de badmeubelwebshop?
Eh, daar heb ik het liever niet meer over :D. Laat ik het zo zeggen, het bestaat niet meer, maar het is in ieder geval voor mij heel leerzaam geweest. Met veel pijn en moeite kregen we de lang verwachte bezoekers op de website, maar kochten ze niks. We hebben veel geprobeerd maar ik denk dat de combinatie tussen het niet hebben van een showroom en een hele lange levertijd ons heeft opgebroken.
6. Onze klanten willen graag wel succes. Heb je hier ook ervaring mee?
Jahoor, tijdens en na mijn studie ben ik bij verschillende projecten betrokken geweest die wel een succes zijn geworden. Ook bij mijn stages heb ik voor klanten succes geboekt en heb ik ervaren dat je als online marketeer echt het verschil kunt maken. Ik ben inmiddels een paar jaar vanuit Google gecertificeerd voor Adwords en Analytics. Het meest enthousiast word ik van de blog van backlinko.
7. Goed, en ben je tot nu toe alleen maar werkzaam geweest in de Online Marketing?
Haha, een gemene vraag. Nee. Ik ben een paar maanden economiedocent geweest. Omdat ik naast marketing ook adviseren/lesgeven leuk vind heb ik daarvoor gekozen toen ik de kans kreeg. Ik miste de marketing echter teveel dus ik besloot op een gegeven moment om er mee te stoppen.
8. Stel, ik ben een klant en ik wil graag meer leads uit mijn website halen. Hoe pak jij dit aan?
De eerste stap is om na te gaan waar de meeste winst te behalen valt. Hoe is de interactie op de website? Misschien heb je al wel veel bezoekers maar zoeken ze weinig contact via de website. Door middel van call to actions, mousetracking en a/b testen kunnen we eerst dat optimaliseren….
9. Eh, Mousetracking???
Ja, dan kijken we het gedrag terug per bezoeker en volgen we precies waar de muis zich heen bewoog en waar op geklikt is. Dit is heel nuttig om de user experience te meten.
Maar het kan ook zijn dat de eerste prioriteit moet zijn dat de website beter gevonden wordt, dan gaan we dat optimaliseren.
Ook kan de eerste stap zijn om te gaan adverteren in Google. Dit heeft voor veel websites nog een hoog rendement. Bij de vele social media kanalen liggen vaak grote kansen, of wat dacht je van e-mail marketing.
10. En kun jij dit allemaal???
Nou, mijn collega Marco is meer thuis op het gebied van Social Media en contentcreatie. Mijn focus ligt op het adverteren, analyses maken en SEO. We vullen elkaar dus goed aan…
De 11e vraag is voor de lezers…. Heb jij een vraag aan Reinoud op het gebied van Online Marketing, dan beantwoordt hij deze graag. Dus wacht niet en stel je vraag in de comments!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.