Je hebt een mooie website en wil er nu meer succes mee behalen. Maar kan dat wel zonder technische kennis? hoor ik je denken. Nou dat kan zeker! Kijk maar eens naar de volgende 10 praktische tips om meer uit je website te halen:

1. Goede teksten

Schrijf inhoudrijke webteksten over relevante onderwerpen waar veel op gezocht wordt. Zorg er voor dat de teksten prettig zijn om te lezen en nuttige informatie bevat. Gebruik waar het kan afbeeldingen en/of een video om het verhaal te versterken. Hier houdt Google van. Als je dit goed doet wordt je beter vindbaar op belangrijke onderwerpen.

 

Tips voor goede teksten

 

2. Links naar je website

Vraag of andere bedrijven willen linken naar je website. Google ziet graag dat betrouwbare websites naar jou linken, want dan weet hij dat jouw website ook betrouwbaar en waardevol is. Pas hierbij op voor pagina’s met honderden linkjes en websites die willen dat je betaalt voor een link. Hiervoor kan Google je zelfs straffen. Maar kijk bijvoorbeeld of je partners of leveranciers kunt vinden die wel naar jou willen linken.

3. Meta data

Zorg dat je de meta data goed hebt ingevuld bij alle pagina’s. Hiermee kun je aangeven wat je in de Google resultaten getoond wil hebben. Maak de titel en de beschrijving niet te lang, anders kappen zoekmachines ze af. Een goede titel heeft ongeveer 55 tekens (maar in ieder geval niet langer dan 66) en een goede meta omschrijving ongeveer 140 tekens (niet langer dan 155).

Meta informatie tips

4. Analyseer je resultaten

Hou de resultaten van je website in de gaten. Via Google Analytics kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen. Daar kun je dan weer op inspelen. Zie je bijvoorbeeld dat de meeste omzet komt via een bepaald kanaal, dan kun je daar meer op gaan inspelen.

Google Analytics tips

5. Focus je op je doelgroep

Hou de focus op je doelgroep. Richt je je op jonge bezoekers, schrijf dan niet met u. Heb je een restaurant of iets dergelijks, richt je dan extra op mobiel verkeer. Wordt een pagina veel op mobiel bezocht, dan is een automatisch afspelende video niet echt een goede optie. Kortom: Bedenk wat je doelgroep nodig heeft qua beleving en informatie en richt je website of webshop daarop in.

6. Bedenk voor elke pagina een doel

Bedenk wat je wilt bereiken met elke pagina. Wil je bijvoorbeeld dat de bezoekers naar je contactgegevens gaan, een bestelling plaatsen of zien wat je aanbod is? Als je dit helder hebt kun je je bezoekers daarop laten aansturen. Ga er daarbij altijd vanuit dat iedere pagina een startpagina kan zijn. Een bezoeker kan bijvoorbeeld ook binnenkomen via Google op een andere pagina dan je startpagina. Dan is deze pagina voor de bezoeker ook de startpagina op dat moment.

7. Call to actions

Heb je een tekst geschreven over een bepaald onderwerp in de hoop dat iemand een offerte aanvraagt, zorg er dan voor dat ze meteen door kunnen klikken naar waar ze de offerte kunnen aanvragen. Roep hierbij op tot actie. De tekst “Vraag hier een offerte aan” activeert de lezer namelijk en verhoogt de kans dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Verplaats je altijd in je bezoeker. Hoe zou je hem of haar kunnen overhalen tot actie.

Tips - call to action

8. Maak duidelijk waarom bezoekers bij jou moeten zijn

Communiceer de voordelen van jouw dienst of product. Wat maakt jou speciaal? Is dat snelle verzending, compleet, specialistisch, service etc. Deze “unique selling points” moeten goed naar voren komen op je website en in je teksten.

USP tips

9. Straal betrouwbaarheid uit

Geef klanten bijvoorbeeld de kans om reviews achter te laten. Het liefst op een onafhankelijke reviewwebsite zoals trustpilot of klantenvertellen. Hierdoor kunnen bezoekers zien dat je een betrouwbare partij bent. Die resultaten kun je namelijk koppelen met je eigen website. Bedenk je immers altijd dat een bezoeker jou niet kent. Vertrouwen kun je ook uitstralen door meer van jezelf te laten zien. Laat zien wie er achter het bedrijf zit, wie zijn de medewerkers, hoe ziet de locatie eruit. Gebruik hiervoor altijd eigen beeldmateriaal en geen stocks met foto’s van medewerkers die al bij duizenden bedrijven werken 😉

Review tips

10. Bind je klanten.

Het is goedkoper om een klant terug te laten komen dan weer een nieuwe te scoren. Hou ze op de hoogte van aanbiedingen, geef ze korting of een extraatje, zorg in ieder geval goed voor ze. Dan worden ze ook ambassadeurs voor jouw bedrijf.

Goed, dit waren tien tips om praktisch mee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk wist je er al een aantal maar herhaling kan geen kwaad. Voor meer korte tips kun je ook onze SEO tips voor 2017 bekijken. Succes!

Deze blog is geschreven door

Interface designer bij Webba